Algemene dekkingsmiddelen
Financiële afwijkingen
Bedragen € 1.000 | ||
Afwijkingen algemene dekkingsmiddelen | Bedrag | v/n |
---|---|---|
Verzekeringen | -105 | n |
Financieel beleid | -100 | n |
Personeel en organisatie | -70 | n |
Budget I&A | -1.150 | n |
Forensenbelasting | 129 | v |
Toeristenbelasting | 115 | v |
BIZ Lemmer | 85 | v |
Detachering projectexpert Funderingsloket Fryslân | -62 | n |
Dekking projectexpert vanuit Veenweide programma | 62 | v |
SISA regeling Opvang Oekraïne | 2.200 | v |
Overschrijding personeelsbegroting | -700 | n |
Vrijval loon en prijscompensatie | 1.000 | v |
Totaal | 1.404 | v |
Verzekeringen
Het budget voor verzekeringen is niet toereikend, met name de toegenomen premiekosten voor de verzekeringen. In de programmabegroting 2023 heeft er een correctie plaatsgevonden die betrekking had op de toegenomen complexiteit, waardoor er gebruik kan worden gemaakt van externe expertise. Er is echter onvoldoende budget om de toename van de premiekosten te dekken. Wij verwachten in 2024 een overschrijding van € 105.000.
Financieel beleid
De overschrijding ontstaat mede door de afrekening van de jaarrekeningcontrole 2023. Tijdens de jaarrekeningcontrole 2023 zijn er door de accountant extra werkzaamheden uitgevoerd. Dit heeft onder andere te maken met een groeiend aantal (complexe) SiSa-regelingen en meerwerk door constateringen tijdens de controle. Daarnaast begint de facturatie van de nieuwe accountant in 2024, hiervoor is bij de perspectiefnota € 25.000 structureel toegekend vanaf 2025. Voor 2024 is dit onderdeel van de overschrijding.
Personeel en organisatie
In de voorjaarsrapportage is aangegeven dat er onvoldoende budget is voor diverse incidentele kosten, waarvan werving en selectie de grootste kostenpost is. Hierbij is aangegeven dat wij voor 2024 een overschrijding van € 120.000 verwachten. De extra kosten ten aanzien van werving & selectie, extern juridisch advies en meerkosten functiewaardering HR21 zorgen er voor dat de overschrijding met € 70.000 zal toenemen.
Budget I&A
Het budget van I&A bestaat uit meerdere onderdelen, zoals de inrichting van werkplekken, kosten van business software, specifieke applicatie software en de aanschaf en het onderhoud van hardware. De afgelopen jaren is er sprake van een toename van de kosten ten gevolge van stijgende prijzen, toename van het aantal E-diensten en een groeiend aantal medewerkers. Hierdoor is het budget ontoereikend geworden om de toename van de diverse licentiekosten en de apparatuur voor de medewerkers te dekken. Dit betreft een bedrag van € 367.000.
Daarnaast hebben wij dit jaar een piek in de vervanging van een aantal noodzakelijke vervangings- en licentie-uitgaven. Dit betreft met name de vervanging van een Storage systeem (€ 361.000), vervangen van 300 smartphones (€ 106.000), verlenging VDI Software licenties voor 3 jaar (€ 213.000) en de verlenging voor 3 jaar van Back-end Server virtualisatie (€ 103.000).
Wij verwachten een overschrijding van het budget van € 1.150.000 in 2024.
Om de druk op het I&A budget jaarlijks evenredig te belasten streven wij ernaar de aanschaf van IT-hardware vanaf 2025 te gaan activeren. Hierbij worden de jaarlijkse investeringslasten binnen het budget verantwoord.
De toename van de diverse vaste kosten zal worden meegenomen in een aanmelding in de Perspectiefnota 2026.
Forensenbelasting
We verwachten een meeropbrengst van € 129.000. Bij de financiële vertaling van het aangenomen amendement (aanpassing maximale bedrag), bij de programmabegroting 2024, is uitgegaan van een daling van het aantal woningen voor forensen. Tot nu toe zien wij in 2024 dat deze daling zich vooralsnog niet voor doet. Daarnaast leidt het geringe aantal toegenomen grondslagen heffingssoort ook tot een hogere opbrengst.
Toeristenbelasting
De meeropbrengst van € 115.000 is toe te rekenen aan een hogere bezettingsgraad. Een gering deel van de meeropbrengst is toe te rekenen aan het aantal toegenomen recreatieobjecten.
BIZ Lemmer
In de raad van november 2023 is besloten tot het instellen van een bedrijven-investeringszone voor het kernwinkelgebied in Lemmer. De te innen extra belasting wordt als subsidie uitgekeerd aan de BIZ vereniging Lemmer. Deze subsidie wordt verantwoord binnen het programma Economie.
Projectexpert Funderingsloket Fryslân
op 1 maart 2024 is een overeenkomst aangegaan met de gemeente Súdwest-Fryslân met betrekking tot detachering van een projectexpert voor het Funderingsloket Fryslân. Deze overeenkomst heeft een looptijd tot en met 28 februari 2025. De dekking vindt plaats vanuit het Veenweide programma.
SISA regeling Opvang Oekraïne
De gemeente ontvangt voor de huisvesting van gevluchte Oekraïners een vergoeding van het Rijk. Net als het afgelopen jaar is de vergoeding hoger dan de werkelijk gemaakte kosten. Wij verwachten een positief resultaat van € 2,2 mln. in 2024. In dit resultaat is alleen rekening gehouden met de directe kosten van de gemeentelijke opvang. De indirecte kosten, zoals personele inzet zijn hierbij niet meegenomen.
De huidige SISA regeling is uitgebreid met de optie voor gemeenten om een vrijwillige teruggave van het overschot te doen. Bij de jaarrekening 2024 zullen we met een voorstel komen hoe hier mee om te gaan.
Overschrijding Personeelsbegroting
De personeelsbegroting 2024, bestaande uit salarissen, inhuur en opleidingen bedraagt € 50 miljoen. De salarissen en inhuur zijn communicerende vaten. Wij verwachten een overschrijding van € 0,7 miljoen op de personeelsbegroting. Deze overschrijding wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door hogere inhuurkosten.
De hogere inhuurkosten zijn onder andere het gevolg van inhuur ter vervanging bij ziekte en inhuur ten gevolge van een krappe arbeidsmarkt in combinatie met hogere uurtarieven. Daarnaast hebben we ook een hogere uitstroom dan bijvoorbeeld 5 jaar geleden. Dit is meer dan verdubbeld ten opzichte van 2018 en 2019.
Daarnaast krijgen wij verschillende functies niet vast ingevuld. Bijvoorbeeld in het ruimtelijk domein en vergunningen zien we dat het heel lastig is om vacatures in te vullen. Ook bij hoog ingeschaalde strategisch functies merken we de krapte op de arbeidsmarkt. Hierdoor zijn wij in sommige gevallen dus genoodzaakt om voor langere tijd in te huren. De tarieven voor inhuur zijn de laatste jaren daarnaast enorm gestegen. Deze prijsopdrijvende ontwikkelingen kunnen niet worden opgevangen binnen het huidige inhuurbudget, want deze is alleen geïndexeerd.
We verwachten dat deze ontwikkelingen zich de komende jaren voor blijven doen, dus we gaan de komende tijd kijken of we het inhuurbeleid bij moeten stellen. De hogere inhuurprijzen, de krapte op de arbeidsmarkt en hogere uitstroom hebben niet alleen bij ons effect, maar zijn ook op landelijk niveau van invloed. Op zowel landelijk, provinciaal als lokaal niveau heeft de krapte op de arbeidsmarkt aandacht en wordt gekeken naar mogelijke oplossingen die echter pas op termijn effect zullen hebben.
Vrijval Loon- en prijscompensatie
De hoogte van de loon- en prijscompensatie is gebaseerd op percentages van het Centraal PlanBureau die bij de circulaire worden verstrekt. In voorgaande circulaires werd er door hoge inflatie meer geld gereserveerd voor het opvangen van de te verwachten extra kosten. Doordat de inflatie stijging afneemt, nemen ook de te verwachten extra kosten af. Dit maakt dat we een deel van de reservering vrij kunnen laten vallen ten gunste van het financieel meerjarenperspectief.
Afwijkingen op kredieten
Bedragen € 1.000 | |||
Afwijkingen investeringskredieten en eenmalige budgetten | Bedrag | v/n | Afsluiten |
---|---|---|---|
v | |||
v | |||
v | |||
v | |||
v | |||
Totaal | - | v | lege cel |
* Eenmalige budgetten tlv/tgv de reserve Onderhanden werk | v |