Programma's

2. Ruimte

Algemeen

Raadsbesluit bevriezing huurverhoging gemeentelijke binnensportaccommodaties
U heeft ons op 19 juli 2023 verzocht om in samenspraak met de gebruikers het beleidskader verhuur gemeentelijke binnensportaccommodaties 2014 te herijken en daaruit voortvloeiende passende tarieven te betrekken bij de perspectiefnota 2025. De herijking van die beleidskaders was ten tijde van het opstellen van de Voorjaarsrapportage 2024 en de perspectiefnota 2025 nog niet gereed. Gelet op de duidelijkheid betreffende de huurverhoging voor verenigingen per 1 augustus 2024, is via een apart raadsbesluit de raad een voorstel voorgelegd over een bevriezing van de huurverhoging per 1 augustus 2024. Dit voorstel inclusief de begrotingswijziging is tijdens de raadsvergadering van 10 juli vastgesteld waarmee de lasten die daarmee gemoeid zijn voor 2024 al verwerkt zijn.

Financiële afwijkingen

Bedragen € 1.000

Afwijkingen programma 2

Bedrag

v/n

2.1 Wonen

Leges omgevingsvergunningen

-200

n

Cultuur

79

v

Taakstelling afstoten gemeentelijk vastgoed

-280

n

(Gemeentelijke) monumenten en beeldbepalende objecten

119

v

2.2 Openbare ruimte

Leges milieuvergunningen

-50

n

Afvalverwijdering

139

v

Verrekening met voorziening

-139

n

2.3 Grondbedrijf

250

v

Totaal

-82

n

2.1 Wonen

Minder legesopbrengsten uit omgevingsvergunningen en milieuvergunningen
In de begroting 2024 is circa € 1,3 miljoen aan legesopbrengsten uit omgevingsvergunningen begroot. In juli is geconcludeerd dat de opbrengsten uit leges achterblijven bij wat de verwachting was. Op basis van de huidige informatie (openstaande, lopende en te verwachten vergunningaanvragen) stevenen we af op een tekort van ca. € 350.000,-. Een aantal duidelijke oorzaken liggen hieraan ten grondslag. Allereerst zaten er een fouten in de Legesverordening waardoor onder meer de kosten van de welstandscommissie niet in rekening konden worden gebracht. Deze omissies zijn na ontdekking zo spoedig mogelijk aanpast. Op 8 mei 2024 is een nieuwe Legesverordening vastgesteld. Daarnaast constateren we dat  we dat het aantal aanvragen omgevingsvergunning in het eerste kwartaal van 2024 achterbleef ten opzichte van voorgaande jaren. De invoering van de Omgevingswet lijkt hier debet aan te zijn geweest. Inmiddels zien we dat het aantal aanvragen zich normaliseert ten opzichte van vorige jaren maar we hebben nog geen inhaalslag kunnen constateren. In het 2e kwartaal van 2025 komen we zoals afgesproken met een evaluatie van de legesverordening onder de Omgevingswet. De verwachtte inhuur van een kwaliteitsborger blijft ook achter bij de prognoses. De verwachte inkomsten leges omgevingsvergunningen worden met € 300.000 bijgesteld. De verwachte uitgaven voor inhuur van een kwaliteitsborger kunnen met € 100.000 worden bijgesteld.   

Cultuur
In 2024 worden de huren voor de culturele instellingen geharmoniseerd. Deze harmonisatie wordt kostenneutraal doorgevoerd. De overschrijding van € 79.000 op musea en kunstzinnige vorming wordt gedekt uit de extra huurinkomsten binnen programma 2.

Afstoten gemeentelijk vastgoed.
Via de kadernota 2019 is een taakstelling opgenomen om 10% van het gemeentelijk vastgoed af te stoten. Eind van dit jaar wordt in lijn hiermee een aan ons overgedragen schoolgebouw verkocht. De vrijvallende onderhoudslasten worden vervolgens met deze taakstelling verrekend. Op dit moment bedraagt de taakstelling € 280.000.

(Gemeentelijke) monumenten en beeldbepalende objecten
De verordening voor rijksmonumenten en gemeentelijke monumenten willen wij nog in 2024 aanpassen. De huidige regelingen sluiten niet aan bij de vraag, waardoor het budget onbenut blijft. Het vrijvallend bedrag in 2024 is € 119.000.

2.2
Leges milieuvergunningen
In lijn met wat hierboven geschreven staat over omgevingsvergunningen zien we ook bij de leges milieuvergunningen dat de inkomsten achterblijven bij de prognose. Dit wordt ook meegenomen in de totale evaluatie van de legesverordening onder de Omgevingswet. Incidenteel is dit een nadeel van € 50.000.  

Afvalverwijdering
We hebben dit jaar te maken met incidenteel gunstige marktprijzen voor metaal. Ook hebben we een aanvullend dividend van Afvalsturing Friesland ontvangen. Incidenteel is dit een van voordeel € 139.000. Dit voordeel verrekenen we met de voorziening waardoor het een budgetneutrale wijziging is.

2.3 Grondbedrijf
Tweemaal per jaar lichten we de grondexploitaties door. Bij het opmaken van de Jaarrekening worden alle grondexploitaties integraal herberekend (kosten én opbrengsten). Daaraan voorafgaand lichten we bij de Najaarsrapportage met een quick scan elke grondexploitatie door en rapporteren we substantiële afwijkingen op de prognoses. Onze verwachting is dat het resultaat over het jaar 2024 voor de gehele grondexploitatie € 250.000 (positief) zal bedragen. Bij de jaarrekening presenteren wij het definitieve resultaat.

Afwijkingen op kredieten

Bedragen € 1.000

Afwijkingen investeringskredieten en eenmalige budgetten

Bedrag

v/n

Afsluiten

Poeldyk Elahuizen*

-180

n

1-M Bijdrage biodiversiteitscampagne bewustzijn*

-

v

ja

Afwerking Roazebosk/omgeving knooppunt Joure (KN17)

12

v

ja

Vervanging steiger en palen Vuurtorenweg

-

v

ja

Vervanging oeverconstructies vaarwegen

-39

n

ja

Vervangen elektrische installatie Flevobrug

51

v

ja

Vervangen brug Wildehornstersingel

55

v

ja

Vervanging oeverconstructies (KN 21/12)

18

v

ja

Voorber. Automatische slagbomen Teernstrabrug*

6

v

ja

Automatische slagbomen Teernstrabrug

1

v

ja

Loop-/fietsbrug Skipsleat/Wyldehoarne

-31

n

ja

Opwaarderen Zuiderzeestraat Lemmer fase 2

21

v

ja

Verhoging krediet Rohel

-50

n

Bestrijding ziekten en plagen*

-40

n

v

Totaal

-176

n

lege cel

* Eenmalige budgetten tlv/tgv de reserve Onderhanden werk

-214

n

Poeldyk Elahuizen
We zijn door de curator van Duijvesteijn Holding Epe B.V. (“Duijvesteijn Holding”), die is gefailleerd, benaderd met het verzoek om de Poeldyk te Elahuizen uit de failliete boedel over te nemen. Ten tijde van het faillissement was het openbaar gebied nog niet geheel bouw- en woonrijp. Om het gebied woonrijp te maken is een bedrag van € 180.000 benodigd.

Verhoging krediet brug Rohel
Verwacht wordt dat huidige budgetruimte onvoldoende is om komende kosten te dekken. Bij totstandkoming budgetruimte is gekeken naar de restwaarde van de oude brug. Dit zijn de te verhalen kosten op de dader van het molest. Verwacht wordt dat er een tekort is van € 50.000. Dit door bovenstaande oorzaak en de extra te maken kosten vanuit nieuwe wetgeving. Vanuit de omgevingsvergunning moeten we aantonen dat het ontwerp en de werkelijke bouw voldoet aan de gestelde sterkteklassen van de brug door sterkteberekeningen  

Verwacht wordt dat er een tekort is van € 50.000. Dit door bovenstaande oorzaak en de extra te maken kosten vanuit nieuwe wetgeving. Vanuit de omgevingsvergunning moeten we aantonen dat het ontwerp en de werkelijke bouw voldoet aan de gestelde sterkteklassen van de brug door sterkteberekeningen  

Bestrijding ziekten en plagen
Het stijgen van de kosten heeft met name te maken met het preventief bestrijden. Ook met de aanbesteding van de bestrijding (deze is duurder uitgevallen dan de afgelopen jaren het geval was). Daarnaast is er een kostenstijging van het bestrijden van de Japanse duizendknoop.
Aangezien in 2025 ook nog ander exoten dienen te worden bestreden, zullen deze kosten de komende jaren alleen maar gaan stijgen is de verwachting.

Af te sluiten kredieten.
De werkzaamheden aan de verschillende werken zijn volledig afgerond.

Deze pagina is gebouwd op 10/02/2024 08:58:48 met de export van 10/02/2024 08:51:29