Algemeen
Financiële afwijkingen
Bedragen € 1.000 | ||
Afwijkingen programma 5 | Bedrag | v/n |
---|---|---|
5.1. Samenleving | ||
Subsidies inwoners | 40 | v |
Preventief Jeugdbeleid | 30 | v |
Vrijwilligers en mantelzorg | 20 | v |
5.2 Maatwerkvoorziening | ||
Jeugdhulp maatwerkvoorzieningen | -2.700 | n |
5.3 Inkomensregelingen en participatie | ||
Sociale werkvoorziening | -97 | n |
Bijzondere bijstand energietoeslag | 16 | v |
5.4 Conflictzorg | ||
Jeugdbescherming en reclassering | -35 | n |
5.6 Sociaal Domein algemeen | ||
Innovatief WMO-beleid | 50 | v |
Totaal | -2.676 | n |
Toelichting Financiële analyse, vervolg op analyse voorjaarsrapportage
Zoals aangekondigd in de voorjaarsrapportage zal in deze rapportage een vervolg worden gegeven aan de financiële analyse binnen het programma Sociaal Domein, hier is uitvoering aangegeven.
Het incidenteel overschot wordt afgeroomd en als financieel voordeel meegenomen in deze rapportage.
5.1 Samenleving
- Subsidies inwoners € 40.000*
- Vrijwilligers en Mantelzorg € 20.000*
Preventief jeugdbeleid
Het preventief jeugdbeleid laat een voordeel zien van naar verwachting € 30.000. Het voordeel is het gevolg van het beperkte aantal subsidie aanvragen vanuit het onderwijs. Het onderwijs kan subsidie aanvragen voor activiteiten die een bijdrage leveren aan het gezond en veilig opgroeien van kinderen en jongeren. De komende periode wordt het onderwijs geïnformeerd over de subsidiemogelijkheden en de aanvraagprocedure voor de schooljaren 2024/2025 en 2025/2026.
5.2 Maatwerkvoorziening
Jeugdhulp
Met de nieuwe inkoop is de kostprijs van de jeugdhulp gestegen. Dit is het gevolg van de verplichting om reële tarieven toe te passen en de werkelijke loon en prijscompensatie. Naar aanleiding van het laatste is op basis van de voorjaarsrapportage het voor jeugdhulp begrote bedrag met € 1.000.000 verhoogd. Het verschil tussen de toepaste en de werkelijke loon en prijscompensatie. De effecten van het toepassen van reële tarieven is op dit moment, op basis van de beschikbare informatie, nog niet vast te stellen.
Over 2024 zien we wederom een stijging van het gebruik van jeugdhulp ten opzichte van 2023 en de voorgaande jaren. Daarmee nemen ook de kosten toe. In 2024 wordt, rekening houdende met de al doorgevoerde verhoging, een tekort verwacht van € 2.700.000.
De toename in gebruik en kosten komt overeen met het landelijke en provinciale beeld. Hierbij dient te worden opgemerkt dat het aantal jongeren met jeugdhulp in De Fryske Marren ongeveer 1% lager ligt dan het landelijke en provinciale beeld.
5.3 Inkomensregelingen en participatie
Sociale Werkvoorziening
De ontvangen Rijksbijdrage voor de WSW wordt geoormerkt aan het budget sociale werkvoorziening. Het budget staat volledig ter dekking aan de verbonden partij GR Fryslan-West en is daarmee budgetneutraal.
Het budget sociale werkvoorziening is niet toereikend doordat er een discrepantie is ontstaan tussen de Rijksbijdrage WSW en de geoormerkte middelen aan het budget sociale werkvoorziening. Hierdoor is een tekort te verwachten van € 97.000. Het gaat om een incidenteel tekort. Het budget is, op basis van de huidige begroting van de GR Fryslan-West, toereikend voor de komende jaren.
Participatiewet en BBZ
We zijn nog in afwachting van de definitieve beschikking 2024 BUIG van het Rijk. Deze ontvangen we in oktober. Daarna kunnen we aangeven hoe de begroting zich verhoudt tot de definitieve beschikking.
Bijzondere bijstand energietoeslag
Het aanvragen van de energietoeslag 2023 kon tot 1 juni van dit jaar. Het budget 2024 van €100.000 is afkomstig vanuit de resultaatbestemming jaarstukken 2023. In totaal zijn er 114 aanvragen toegekend. Uitgekeerd bedrag over deze periode bedraagt € 83.000. Het overschot van €16.000 wordt afgeroomd en gerapporteerd als een financieel voordeel.
5.4 Conflictzorg
Jeugdbescherming en reclassering
Het jaarlijkse voorschot op de via de gemeente Leeuwarden aan de Gecertificeerde Instellingen (de uitvoerders jeugdbescherming en reclassering) is vastgesteld op € 1.235.000. Naar aanleiding van de voorjaarsrapportage is het budget tussentijds verhoogd met € 450.000 naar een totaalbudget van € 1.200.000. Dit betekent voorlopig een overschrijding van € 35.000.
Voorlopig, omdat de definitie afrekening van de door de gemeente Leeuwarden verstrekte subsidie plaats zal vinden op basis van werkelijke aantallen.
De overschrijding wordt veroorzaakt door de volgende factoren:
- De invoering van een landelijk tarief voor de inzet van de Gecertificeerde Instellingen en daaraan gekoppelde hogere kwaliteitseisen;
- Stijgend aantal jeugdbeschermingstrajecten.
5.6 Sociaal Domein algemeen
- Innovatief WMO-beleid € 50.000*
* Voortgekomen uit financiële analyse
Afwijkingen op kredieten
Bedragen € 1.000 | |||
Afwijkingen investeringskredieten en eenmalige budgetten | Bedrag | v/n | Afsluiten |
---|---|---|---|
Meerkosten Oekraine sociaal domein* | -55 | n | nee |
v | |||
Totaal | -55 | n | lege cel |
* Eenmalige budgetten tlv/tgv de reserve Onderhanden werk | -55 | n |
Meerkosten Oekraïne sociaal domein
Wij zijn verantwoordelijk voor de zorg en ondersteuning vanuit de Wmo 2015 en de Jeugdwet, de
uitvoering van het basistakenpakket Jeugdgezondheidszorg, het Rijksvaccinatieprogramma en het
prenataal huisbezoek uit de Wet publieke gezondheid voor Oekraïense ontheemden opgevangen worden in onze gemeente. Het aantal Oekraïense ontheemden is dusdanig groot in omvang dat dit niet als een onderdeel van gebruikelijke fluctuaties gezien kan worden. Het Rijk heeft destijds in de decembercirculaire 2023 hier middelen voor beschikbaar gesteld. Het voorstel is om deze middelen alsnog te onttrekken vanuit de algemene reserve en deze extra taak hiermee te bekostigen.